Translate

lørdag 4. april 2015

FLATBRØD MED SOLTØRKET TOMAT

Det gjør ikke noe om flatbrødet er like gammelt som brura. 
                          Ordtak fra Setesdal


I dagens næringsliv var det for noen uker siden en artikkel om knekkebrød med oppskrifter fra boken "Knekkebrød" som er gitt ut av sjefbaker i Åpent bakeri, Emmanuel Rang. Det som tente meg, var at jeg kunne ta i bruk pastamaskinen til formålet. Dermed var veien kort til å kopiere en av oppskriftene på deres knekkebrød, så jeg bakte supertynne, lekre flatbrød.

Hjemmelaget flatbrød med soltørket tomat
Det var virkelig morsomt og flatbrødet ble mye bedre på smak enn jeg forventet. Jeg har allerede planlagt nye varianter med rugmel, byggmel og urter og jeg skal legge ut erfaringer i denne artikkelen.


Flatbrød består stort sett av mel og væske (ofte vann) eller potet, evt. litt salt. Oppskriften fra artikkelen i D2 (20.februar 2015) kan man finne på nettet. Min variant ble slik, laget med eltemaskin:

500g finsiktet hvetemel av vårhvete (Vinjett)
10 g salt
275g kaldt vann 
50g finhakket soltørket tomat i chiliolje, kjørt i hurtigmikser til det blir en grøt

Bland mel og salt godt, tilsett vannet og tomatene og elt til deigen blir smidig, begynn med lav hastighet og øk etter hvert. La deigen hvile minst en halv time, men helst over natten. Del deigen i 50 gram store emner som trykkes flate og oppbevares under et klede. Ta frem pastamaskinen. Kjør emnene gjennom maskinen fra 1 til 8.

Klipp hvert emne i to deler og stek på bakepapir i ovn, på takke eller i tørr stekepanne.  Jeg brukte ovn (varmluftsinnstilling på 160-170 grader i 4-5 minutter på hver side - hadde to stekebrett inne


Tørr stekepanne fungerte også bra. Det ga samlet en mer effektiv produksjon. Holdbarheten på disse flatbrødene aner jeg ikke, det fikk "bein" å gå på her i alle fall... Nam, nam!
.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar