Translate

onsdag 24. desember 2014

SJOKOLADEKAKE - KONFEKTKAKE NÅR DET BESTE ER GODT NOK

"Sjokolade er billigere enn terapi, og du trenger ikke bestille time."                                

Denne kaken består av sjokoladekakebunn, et lag med gelé og en myk sjokoladetrøffel som glasur. På grunn av god syre i geleen, er kaken friskere enn de fleste sjokoladekaker, som kan bli litt tunge. 

Du pynter med det du synes er pent. Jeg har brukt kandiserte fioler, jordbær, sitronmelisse eller variasjoner av strøssel... 

Kaken er veldig god med vaniljeis, på et speil av vaniljesaus og med bær.  

Den er holdbar og smaker best når den er to/tre dager gammel. Bunnen kan godt fryses. Montér kaken senest dagen før servering og server romtemperert!

KAKEBUNNEN (28 cm, ett lags kake)
160 g sjokolade, 80g mørk 70% + 80g Dronningsjokolade
2 ss sterk kaffe eller mørk rom
30 mandeldråper (¼ ts)

150 g mykt normalsaltet meierismør
200g farin, helst finkornet
1ss vaniljesukker av god kvalitet

4 eggeplommer
4 eggehviter, 1 klype salt og 2 ss farin

80 g malte mandler (kan kjøres fint i foodprosessor)
80 g siktet hvetemel
1 ts bakepulver

METODE:
  1. Mal mandler eller benytt mandelmel
  2. Smør formen og dryss på mel
  3. Brekk opp sjokoladen og smelt i vannbad med mandeldråper, rom/kaffe
  4. Rør smør og sukker hvitt
  5. Ha eggeplommene inn i smør/sukkerblandingen, ett av gangen mens du fortsetter å piske
  6. Ha i smeltet sjokolade mens maskinen går
  7. Pisk eggehvitene med en klype salt på lav hastighet til det dannes myke topper, sett opp hastigheten, ha i sukker og pisk videre til det danner stive topper
  8. Bland hvetemel, bakepulver og mandelmel og skjær den inn i røren vekselvis med stivpisket marengs. (røren er ganske kompakt)
  9. Ha røren i formen og stek i ovnen på 175 grader i ca. 35 minutter. Når kaken er ferdig, settes den over på rist og avkjøles i 10 minutter før du fører en kniv langs kanten av formen, tar av ringen og avkjøler kaken helt.

Når kaken er kald, skjæres evt. ujevnheter bort på overflaten. Nå skal kaken få gelélokk.
(Jeg kler jeg plastfolie rundt kakebunnen og selve kaken og setter den tilbake i formen, lukker denne, bretter plastfolien over kanten på formen, dette er for å hindre at geleen renner bort hvis springformen ikke er helt tett.


FRUKTGELÉ
Her bruker jeg mørkt syltetøy eller gelé, (jeg har brukt bjørnebær, skogsbærblanding og kirsebærsyltetøy) ca. 4-5dl som jeg passerer gjennom en sil hvis det er stein/frø i frukten, ellers kjører jeg den glatt med foodprosessor. Jeg sper med 1-2 dl vann og evt. sukker og sitronsaft til jeg synes smaken er god.
foring med folie gjør at geleen ikke renner ut i en springform

Så varmer jeg massen opp (45-50 grader) og pisker i 1 plate gelatin pr. dl væske som er bløtet ut i vann i 5 minutter. Avkjøl. Hell gelé over kaken og sett kjølig til den er stivnet. -4-5 timer.

SJOKOLADETRØFFEL SOM GLASUR
100 g kremfløte
40 g normalsaltet meierismør
1ss vaniljesukker av god kvalitet
1ss sukker
150 g sjokolade i terninger, 75g mørk 70%-sjokolade og 75g Freia Dronningsjokolade

Kok opp fløte, smør og sukker i en kjele. Ta gryten av varmen. Tilsett sjokoladen og la blandingen stå til sjokoladen har smeltet, ca. 5 minutter. Nå pisker du ingrediensene godt sammen så sjokoladekremen blir blank og avkjøler til den får en kremaktig konsistens. Bre over kremen.
(Hvis du får rester, er dette et herlig sjokoladepålegg)

KOMMENTAR TIL SMAKENE I KAKEN
Når det gjelder smakstilsetninger i kakebunnen, har jeg bruk både mørk rom og kaffe. Begge deler er godt. Det virker som om det er mye mandeldråper, men du trenger hver bidige dråpe!

Jeg bruker hjemmelaget vaniljesukker. 1 stang vanilje til ca. 1,5 dl sukker som kjøres i blender og siktes.

Jeg har brukt valnøtter isteden for mandler en gang, men jeg synes malte mandler er best.

Jeg liker sjokoladeblanding på ca. 55%, men har laget av ren 70% - det ble litt bittert synes jeg.
Når jeg har kun benytter Dronningsjokolade, synes jeg kaken blir litt for søt, men smak og behag ...

Jeg har brukt kirsebærsyltetøy og bjørnebærsyltetøy og blanding av bjørnebær, tyttebær og eple/rognebærgele. Alle variantene er gode, og jeg tror bringebærfyll kan være kjempegodt på grunn av den gode syren. Det er syre, sødme og sjokoladebalansen som gjør kaken spesielt god. En gang laget jeg kaken med kirsebærsyltetøy, hvis du liker den smaken, kan det anbefales.


NB! Hvis du lager kaken med aprikosfyll, blir den ganske lik den berømte sachertorten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar