Translate

mandag 2. juni 2014

Hjemmelaget ricotta


hjemmelaget ricotta- finkornet

Hvis du har 1 time til overs, kan du lage denne osten. Det som tar lengst tid, er å varme opp melken. Dettte er en universell ost, den lages i alle mulig varianter over hele verden. 

Ricotta er betegnelse på den italienske ferskosten, som er basert på myse, og som jeg har laget noen ganger de siste par månedene.

Ricotta betyr «andre koking» fordi den tradisjonelt lages av mysen etter å ha fremstilt mozzarella. Det har jeg forsøkt, men lyktes ikke med det.

Ricotta benyttes som annen ferskost: som pålegg, i ostekake er den veldig egnet, som fyll i Ravioli Napolitana, og den er kjempegod å blande med roquefort for å lage deilig krem som fyll i vannbakkels eller på kjeks. Roquefortkrem lager du ved å blande roquefort med ricotta og mykt meierismør og gni massen gjennom en sikt.
Den er også veldig god som den er på brødskive med urter, litt salt, grovkvernet pepper og god olivenolje.

Jeg har eksperimentert med ulike fettinnhold og funnet ut at forholdet 7 deler melk og 3 deler fløte/creme fraiche er en god blanding, det gir finkornet konsistens og god smak. En ricotta med bare helmelk blir litt mer knudrete og minner mer om cottage cheese. Oppskriften under er inspirert av en amerikansk hjemmeside med mange oppskrifter på ost og denne gir en finere konsistens enn bare helmelk.

Siden jeg har laget denne osten noen ganger, har jeg lært følgende:


  • Bruk fersk sitronsaft – ikke sitron på flaske
  • Ikke rør for kraftig etter at du har hatt i sitronsaften
  • Det er viktig med finmasket sileklede – ellers risikerer du at hele osten renner tvers gjennom
  • Jeg synes smaken blir best med litt creme fraiche i tillegg til fløte, det gir god syre
  • Du trenger en tykkbunnet stålgryte som er syrefast.


Du trenger:
7dl helmelk
3dl creme fraiche og fløteblanding etter smak
1/2ts salt
1 sitron, 3 ss silt sitronsaft

Metode:
Varm opp melk og fløte/creme fraiche blandingen til minst 95 grader på middels varme. Rør av og til, spesielt mot slutten så melkeblandingen ikke blir hengende ved i bunnen av gryten og det ikke koker over – kokende melk er noe skikkelig griseri å rengjøre.

Ta gryten av varmen, tilsett 3ss friskpresset sitronsaft. Rør forsiktig helt til den skiller seg, ca. 2 minutter. La ricottaen hvile 10 minutter.

Hell blandingen i et sterilt sileklede og la henge i minst 30 minutter. Lar du den henge lengre, blir osten fastere.
Når den er hengt, tar du ostemassen oppi en helt steril beholder og kan oppbevare den i kjøleskapet i opptil en uke. Den smaker godt med en gang, men er bedre dagen etter...

Jeg kjenner ikke innholdet av umami i selve ricottaen, men jeg skal legge ut to deilige oppskrifter med umami der ricotta inngår, derfor legger jeg den her nå.  nam, nam 

Oppskriften på ravioli napolitana finner du her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar