Translate

lørdag 7. desember 2013

Hjemmelaget pancetta

Pancetta er et urøkt italiensk bacon, som brukes som antipasti, i pasta carbonara, gjerne i pasta bolognese og andre italienske klassikere.  Nå lager jeg mitt eget "italienske bacon" etter en oppskrift fra Michael Ruhlmann. Oppskriften fant jeg i boken hans "Ruhlmanns Twenty."

Egentlig  benyttes buklist fra svin, men jeg har kjøpt en fersk tynnribbe.



Jeg kjøpte en to kilos fersk tynnribbe som jeg skar ribbene ut av. Jeg tørket deretter kjøttet godt og strødde følgende blanding på:

3ss salt, 2 ss farin, 4 knuste laurbærblad, 1ss knust hel pepper, 4 fedd hvitløk, knust og gnidd med noe av saltet, så de blir most.

Så la jeg den i en tett plastpose i kjøleskap i 7 dager. Smaken er overraskende forandret, og den fungerer helt fint til å bruke som pancetta, men er ikke så god. Jeg hadde tenkt å henge "baconet" på loftet til tørk, men julestria tok overhånd, så jeg har skåret den i mindre biter og lagt i frysen. Jeg har brukt den til pasta carbonara og det fungerte bra. La meg oppsummere det på denne måten: Kjøp heller pancetta.
  
Fortsettelse om erfaringene følger:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar