Translate

fredag 7. desember 2012

Tom Yum Gai - Thai suppe med umami




Jeg blir mer og mer glad i supper og denne her er intet unntak. Siden jeg lager kyllingkraft ganske ofte, og ikke alltid hva jeg skal bruke den til, utelater jeg derfor timian og andre aromatiske urter når jeg koker kraft.Oppskriften nedenfor er basert på kyllingkraften som jeg la ut her. 
Nå skal den smaksettes for å bli en Tom Yum Gai.  

Tom Yum betyr simpelthen "sterk og krydret" og betegner en type suppe som vel er Thailandsk signatur rett fremfor noen. Tom Yum Gai vil si at vi har å gjøre med kyllingsuppe, men det finnes mange varianter av denne suppen, Tom Yam Goong er en like klassisk rekesuppe.
Den første gangen jeg spiste denne deilige klassikeren, var på en enkel Thai restaurant i Oslo. Etterpå googlet jeg den og fikk mer 1,3 millioner treff.

Første gang over suppe gryten, manglet jeg galangal og kaffir lime blader og thailandsk chilipasta. Noe frustrert gikk jeg i gang, men hadde heldigvis ordentlig kylling kraft og suppa ble knallgod.
Poenget er, som jeg senere har kommet til, å sørge for balanse mellom det sterke, sure og salte, ha i litt sødme og litt bitterstoffer. Dessuten må en sørge for umami fra kraften, fiskesaus og sopp, gjerne solmodne cherrytomater. I tillegg til umami, har de både sødme, litt syre og bitre toner fra tomatfrøene.

Da jeg oppdaget at balanse i grunnsmakene er viktigere enn betydningen av en enkelt ingrediens så lenge jeg har kyllingkraft som fundament, har jeg laget varianter av denne suppen der jeg har brukt sitron, ikke lime, jeg har brukt bladpersille istedenfor koriander, jeg har brukt ingefær i stedenfor galangal, og jeg har brukt litt red curry paste i steden for en chilipasta. Har jeg ikke kaffir lime blader, kan jeg putte i det grønne av skallet på en lime eller sitron.

Men jeg bruker alltid kyllingkraft, sitrongress, fiskesaus og en eller annen sopp, det sikrer en god varmende suppe, la gå om den ikke er smakssatt til perfeksjon  hver eneste gang. I tillegg er den veldig sunn, overraskende mettende, nesten fettfri og den sprer liflige dufter i huset. Det liker jeg godt. 

Ingredienser til 3 porsjoner:

Til suppekraften:

1 liter/2quarts kyllingkraft (synergisk umami)
1 stilk sitrongress, delt i fire og banket lett så fibrene spjæres
2-3 cm/ 1inch  ingefær i tynne skiver
1 fedd hvitløk knust
2-3 kafferlimeblader hvis du får tak i det, hvis ikke kan du bruke det grønne skallet på 1 lime
2 ss fiskesaus (fri glutamat)
1ss, red curry paste eller chilipasta.(red curry inneholder både litt fiskesaus og rekepasta som er en annen viktig smaksfremmer med umami)

Til å fremme mer umami:
300g kyllingkjøtt.
100g sopp - aromasopp, shiitake, enokisopp eller champignon som du deler i 4 eller 8 båter
4 cherrytomater, delt i 8 båter, eller 1 tomat i små terninger
1ss red curry eller thailandsk chilipasta

Øvrige ingredienser som gir god smak:
½- 1ss peanøttolje eller smaksnøytral olje som tåler høy varme.  
1 liten løk eller 2 shalottløk som finsnittes
2 vårløk som du finsnitter
1 frisk rød chili, finhakket, se kommentarer nedenfor 
finhakket koriander, ca 1 dl
saften av 1 lime.
1 ts sukker

METODE:
  1.   Varm opp kraften med ingrediensene ovenfor og la den småkoke i 10 minutter. Imens gjør du    klar garnityret til suppa. 
2    Bruker du rått kyllingkjøtt, skjærer du det i fine strimler og bruner i veldig lite olje bare ett minutt før du senker temperaturen og tilsetter løkblandingen. Ellers begynner du med å frese løk, vårløk,hvitløk og chili til den er myk, 4-5 minutter, ha så i fint strimlet kyllingkjøtt og la den bli gjennomvarm.
3    Sil kraften og hell den i gryten sammen med sukker og limesaft. Kok opp.
4    Ha i sopp, den smaker bedre når den ikke har blitt stekt med fett. Ha i tomatbåtene. Kok videre til du ser soppen er gjennomkokt og tomatene fremdeles holder fasongen i tre til fire minutter.
5    Smak nå.  Er det balanse mellom grunnsmakene? Er suppa salt nok, sur nok, sterk nok og med litt sødme? Kan du kjenne umamismaken fylle munnhulen?  Ta deg tid til å smake. Hold deg evt. for nesen, da vil du lettere kjenne om det er balanse i grunnsmakene fordi alle dufter opphører. Nå justerer du evt. med mer sukker, fiskesaus og red curry.
Serveres med dryss av koriander og limebåter i dype skåler.

KOMMENTARER TIL DENNE OPPSKRIFTEN

Annet garnityr? Ja, selvsagt, bruk det du har i kjøleskapet, det er kvaliteten på suppekraften som betyr noe for om suppen blir god eller ei.  Jeg har laget den ved å erstatte kyllingen med norske pillede reker, det ble veldig godt.

Jeg har laget den med strimlet kinakål, litt soyasaus og syltynne strimler med svinekjøtt, da reduserte jeg innholdet av lime og brukte ikke sitrongress.
 

Jeg har sett oppskrifter på denne suppen basert på vann. Da er det opptil 6 ss fiskesaus pr. liter. Du kan evt prøve det. 

Hvis du vil prøve med buljongterninger, bruk 1 pr liter vann, ellers kan den bli for salt med tilsetning av fiskesaus og curry pasta.

her er en consommevariant av suppekraften, en skikkelig festsuppe med vaktelegg!






   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar