Translate

lørdag 25. januar 2014

Langtidshevet rugbrød med surdeig

 Jeg eksperimenterer med surdeig for tiden, og det er en spennende øvelse. Kornprodukter blir mer umamirike ved fermentering(gjæring) og ved langtidsheving. Dessuten blir brødet mer holdbart og saftig og mugner ikke så lett. Rugbrødet du får oppskrift på her, holder seg opptil 14 dager i kjøleskap.

Surdeigstarteren jeg bruker nå, laget jeg første gang før jul, så den er en måned gammel. For å holde den i live, baker jeg derfor brød hver helg. Jeg bruker surdeigen til to typer brød, dansk rugbrød og et fint brød med samme surdeig, som et rustikt landbrød.

Min surdeig er tynn, som en tynn velling, så den kan øses opp i bakebollen.  Når jeg baker, legger jeg en liten del av deigen tilbake i surdeigsglasset. På den måten holdes surdeigen levende. Ferdig surdeig skal boble friskt, og ha en syrlig duft.

Slik lager du surdeigsstarter:

Dag 1: Ha 2 dl vann og 2 ss grov sammalt rug i et rent glass med lokk. Rist det sammen og la stå på benken 1 døgn.  Sørg for at deigen får luft, så legg lokket løst på.
Dag 2: Hell av halvparten. Suppler med 2 dl vann og 2 ss mel og la stå 1 døgn til.
Dag 3:  Ha i 1ss mel og la stå 1 døgn til.  Hvis starteren ikke bobler nå, kan du ha i litt yoghurt, litt gjær og sukker. Da bør den begynne å "gå" i løpet av neste døgn.

Nå kan du sette deigen. For enkelhets skyld benytter jeg Regal dansk rugbrødblanding. Jeg supplerer med 1,5 dl av solsikkefrø, linfrø og sesamfrø, og lar frøene stå i bakebollen et kvarters tid med 1 dl vann først. deretter har jeg i 1 dl. surdeig og 7 dl kaldt vann. 1ss salt og 1 ss sitronsaft. Deretter heller jeg i melblandingen og elter deigen sammen en fem minutters tid. 

Setter så deigen kaldt i kjøleskapet ett døgn eller til den er hevet til dobbel størrelse. Nå deler jeg deigen i to deler og heller i brødform som er  kledd med bakepapir. Hever i et døgn til, og setter formene varmt hvis det trengs for å heve til dobbel størrelse.

Jeg steker brødene i ovnen på 200 grader i 60 minutter.


Kommentar:
Hvis du av en eller anne grunn skulle komme i tidsnød når brødene er ferdige til å stekes, kan du slå ned deigen, sette den litt kjølig, og fortsette prosessen senere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar